Undrar du vad något betyder? Här har vi försökt förklara några av de vanligaste begreppen inom inbound marketing och digital leadsgenerering.

Buyer Persona

En framtagen fiktiv idealkund. En metod att förstå vem vi försöker bearbeta och kommunicera med. Här kan du läsa mer om hur ni kan skapa fler leads med buyer personas.

CTA/ Call To Action

En CTA är en knapp eller text som uppmuntrar besökaren att utföra en handling och länkar till en landningssida.

Köpresa / Kundresa

Vilka steg tar en kund från att de identifierar ett behov till att de köper? Detta beskriver vi i köpresan, till exempel stegen från första touch via en annons i sociala kanaler till beslutsögonblicket. Köpresan brukar delas upp i flera faser: Awareness, Consideration, Decission. Ibland tar vi även med faser efter köp såsom Onboarding, Retain, Upsell.

Landningssida

En landningssida är en webbsida som avskalat, utan extra information visar upp ett erbjudande med en uppmaning om hur besökaren tar del av erbjudandet.

Lead

Varje företag brukar ha sin egen definition på vad som är ett lead. Generellt brukar vi tala om att ett lead är besökare som ni fångat upp i ert system. Exempelvis genom att de de laddat ned någonting ett whitepaper på er site. Läs mer om vad ett lead är här

MQL – Market Qualified Lead

Ett MQL är en besökare på en hemsida vars engagemang i innehållet indikerar att han/hon är intresserad av att bli kund. För att bli ett MQL skall besökaren ha visat intresse för webbsidans innehåll genom att tex. fylla i ett formulär, ladda ned content, lagt artiklar i varukorgen eller prenumererat på nyhetsbrevet.

SLA – Service Level Agreement

SLA inom inblund marketing är en överenskommelse mellan företagets marknadsavdelning och säljavdelning om vad som skall vara gjort/uppfyllt vid överlämnande av ansvar. Marknadsavdelningens skall ansvara för att MQL har visat tillräckligt engagemang innan man lämnar över ansvaret till sälj för att vara mottaglig för säljprocessen. Säljavdelningens ansvar skall vara att följa upp och möta de presumtiva kunderna inom utsatt tid, på ett värdeskapande sätt för att

Smarketing

Smarketing är processen som för samman säljavdelningen och marknadsavdelningen för att skapa en intäktsavdelning inom organisationen med gemensamma mål.

SQL – Sales Qualified Lead

Ett SQL är en presumtiv kund som har blivit undersökt av företagets marknadsavdelning och säljavdelning och som har blivit kvalificerad för nästa steg i säljprocessen. Ett SQL skall ha visat intentioner att köpa företagets produkter och skall möta företagets kriterier för köpande kund.

Whitepaper/guide – värdeskapande innehåll

Värdefullt innehåll anpassat utifrån buyer persona och var de är i sin köpresa. Innehållet kan  vara nedladdningsbara dokument, filmer eller checklistor med värdefull kunskap. Innehållet görs tillgängligt på er webbplats mot att besökaren lämnar sina kontaktuppgifter (vanligen e-postadress). Se ett exempel här

Workflows / Flöden

När en besökare laddat ned ett dokument från er hemsida så kan du välja att aktivera ett workflow, via olika system. Dvs. ett automatiserat flöde av epost som tar mottagaren vidare i sin köpresa med hjälp av utbildande och inspirerande kunskap. Dessutom kan du skapa kvalificering av leadsen och uppgifter för säljkåren att följa upp med ett samtal eller annan personlig kontakt.

Hör gärna av dig om du har fler frågor!

 

Osäker på hur du ska fortsätta?

Välkommen att kontakta oss eller anmäl dig till vår kostnadsfria e-learning där du i fem emails får lära dig om digital marknadsföring och försäljning.

Boka webbmöte   Gratis kurs